Jak wygląda terapia nerwicy przy pomocy mindfulness?

Marzysz o tym, by zacząć żyć normalne, bez lęków i paraliżującego stresu? Dowiedz się, jak może Ci w tym pomóc mindfulness czyli uważność.

Z trudnymi myślami nauczeni jesteśmy walczyć, stresujących sytuacji unikać, a ból uśmierzać coraz silniejszymi środkami. Niestety w przypadku leku to na dłuższą metę nie przynosi ulgi. To jak uciekanie przed tygrysem. Im bardziej uciekasz , tym bardziej Cię goni. Jeśli przyjrzeć się mechanizmom lękowym w mózgu, nerwica lękowa to nic innego jak niekonstruktywne nawyki myślowe. Dlatego też bardzo skuteczna okazuje się tu uważność pomagająca zamienić te nawyki na dużo lepiej nam służące i łagodzące lub eliminujące lęk.

Czym jest mindfulness?

Choć w naszej kulturze jako technika wykorzystywana w psychoterapii funkcjonuje od niedawna, to mindfulness nie jest niczym nowym, gdyż wywodzi się ze starożytnych filozofii wschodu będąc jednoczesne zupełnie świecką techniką. Uważność to proces psychologiczny polegający na świadomym kierowaniu uwagi na wewnętrzne i zewnętrzne doświadczenia dziejące się w chwili obecnej. Metoda ta uczy koncentracji na danym doświadczeniu i całkowitego zaangażowania w tylko jedną myśli. Według doktora Chrisa Walsha mindfulness uczy „obserwowania strumienia świadomości, a nie pływania w nim i bycia miotanym przez jej wiry i strumienie”.

Uważność pojawiła się u nas wraz z tybetańskimi mnichami uciekającymi przed wojną z Chinami na przełomie lat 50 i 60. Poważne badania nad wpływem medytacji na leczenie zapoczątkował profesor medycyny Jon Kabat-Zinn.

W jaki sposób mindfulness może być przydatny przy leczeniu nerwicy?

Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi na Uniwersytecie Oksfordzkim w 2013 r. uczestnicy po 8-tygodniowym kursie uważnosci deklarowali redukcję objawów lękowych aż o 58%, a stresu o 40%. Zważając na to, jak krótko trwa kurs, jego rezultaty są naprawdę niebywałe.

Efektem zastosowania metody mindfulness jest zwiększenie świadomości samego siebie, kontroli nad własnym ciałem i umysłem, nauczenie się czerpania przyjemności z każdej chwili i akceptacji dla świata wewnętrznego i zewnętrznego. Dzięki osiągnięciu tej harmonii osoby do tej pory cierpiące z powodu nerwicy dostrzegają ustąpienie objawów zaburzenia, w tym stresu, poprawę jakości snu i ogólne zwiększenie satysfakcji z życia.

Jak wygląda użycie mindfulness w leczeniu nerwicy?

Najbardziej boimy się tego, czego nie znamy. W trakcie 8-tygodniowego kursu z użyciem mindfulness uczysz się świadomie obserwować co faktycznie myślisz w momencie pojawienia się objawów nerwicowych, dogłębnie poznajesz trawiące Cię lęki, oswajasz je, zamiast z nimi walczyć, unikać czy zmieniać. Dzięki temu uczysz się właściwie na nie reagować.

Oparty na uważności kurs dla osób z nerwicą lękową składa się z 8 spotkań odbywających się raz w tygodniu oraz opiera się na codziennych ćwiczeniach indywidualnych trwających ok. 30 minut dziennie Uczestnicy poznają wiele rożnych ćwiczeń tak, aby każdy mógł znaleźć sobie te, które najbardziej mu odpowiadają

Mindfulness zwraca osobom ciepiącym na nerwicę pełne i szczęśliwe życie. Pozwala oswoić i zaakceptować lęki, dzięki czemu redukuje stres z nimi związany. To doskonała droga do osiągnięcia spokoju i czerpania satysfakcji z każdego aspektu życia.